Gott gör (Grev-) gott
På Lagerkvistgatan 6 i Eskilstuna ligger en av stans största tobak- & godisbutiker, som specialiserat sig på små och stora påsk- & julkorgar, fyllda med godsaker.
Butiken drivs sedan 2017 i en skön familjeanda av Millan och Niklas Andersson, som tagit över verksamheten efter svärföräldrarna. Namnet kommer från uppstarten 1993 då svärföräldrarna fick stor hjälp av en tidigare samarbetspartner. Grevskapet Dahls konfektyr (idag uppköpt av Aroma) var stöttande och paret ville visa sin tacksamhet genom att döpa sig till Grevgott.
När jag och Niklas blev ett par började jag jobba extra här på kvällar och helger, berättar Millan. Nu har jag varit här över 10 år på heltid och trivs väldigt bra med alla härliga kunder. Vi har mycket stammisar och en skön, rolig jargong och tar oss tiden att samtala med dem som kommer in. Vi vill att alla ska känna sig välkomna och hitta just sina favoritprodukter hos oss.
2019 började paret fundera på vilket håll de skulle ta sin verksamhet och ville satsa mer, men var osäkra på hur. Milla som älskar att spela Candy Crush på mobilen, såg av en slump en annons för Langes gummiverkstad medan hon spelade. När hon gick på chefen på Langes nästa gång frågade hon hur i hela friden de hade fått till sin annons där.
Han visste faktiskt inte att de syntes på det sättet, skrattar Millan. Men han berättade att Torbjörn & Frallan tog hand om all deras annonsering. Jag tog numret och kontaktade killarna som då befann sig utomlands och vi bokade ett möte när de var åter.
Grevgott bestämde sig för att satsa stenhårt för den kommande julen som låg nära och gjorde samtidigt en plan för kommande påsk som låg lite längre fram i tiden. Kampanjerna gjordes på hemsidan, Facebook och Google. De optimerade allt genom att noga planera innehåll, hur och när inläggen skulle ut. Allt i samråd tillsammans med experterna Torbjörn & Frallan.
Utfallet blev verkligen jättebra trots pandemin som kom emellan! Och det var tur det, för vi hade tagit hem ett jättelager och bundit upp vårt kapital – nu var vi tvungna att få ut alla påskprodukter genom dörren också. Vi hade betalat alla våra räkningar, gjorde massor av reklam – och det fungerade. Folk kom in och hade sett oss överallt på nätet. Tack vare den intensiva marknadsföringen före, under och efter pandemin klarade vi oss bättre än vad som skulle kunna ha varit. Visst var det tufft, men vi bestämde oss för att vi inte hade råd att inte annonsera!
Ett tag var Millan ändå orolig över att de inte skulle hinna sälja av lagret i tid.
Vi ville ju inte slänga något godis, så vi skänkte en del till lasarettet och covid-avdelningen. Det fanns ingen baktanke med det, utan vi ville stötta dem som hade det tufft. Det i sig gjorde att avdelningschefer hörde av sig och ville göra beställningar, så vi sålde av hela lagret i grevens tid!
Med fri parkering, personligt bemötande och samma anda i sin marknadsföring som man möts av i butiken, känns Grevgott äkta, roligt… och gott såklart!